כל הסיבות להחמרה של כאבי מפרקים

ניווט מהיר

בין אם אתם סובלים ממחלה הקשורה למפרקים  ובין אם  מדובר בטראומה, דלקת או כל בעיה אחרת שמובילה לכך שאתם סובלים באופן קבוע מחומרה מסוימת של כאבי מפרקים, יש כל מיני סיבות שיכולות לגרום להחמרה של הכאבים הללו. חשוב לדעת כי יש אנשים שיסבלו מהתופעה יותר ויש כאלה שפחות ולאו דווקא ניתן תמיד להבין מדוע.

 

מבנה ורגישות יתר לכאב

אחד הגורמים הנפוצים שמובילים לכאבי מפרקים נקרא גמישות יתר. מדובר בתופעה שלרוב עוברת אלינו בתורשה, כלומר יש בה מרכיב גנטי. מצד אחד פעוטות, ילדים, בני נוער ומבוגרים שיש להם גמישות יתר נהנים כאשר הם עוסקים במגוון של פעילויות ספורטיביות. מצד שני, התופעה הזו יכולה להוביל לכאבים של ממש ולנוקשות במפרקים. מנתונים עולה כי בין 10%-17% מהילדים סובלים מגמישות יתר אבל שמדובר במבוגרים, הדבר לאו דווקא בא לידי ביטוי בכאבים אלא בתסמינים אחרים כמו עייפות קיצונית, בעיות במערכת העיכול, פציעות חוזרות כמו למשל נקעים, קליקים במפרק ועוד.

 

מה הקשר בין בעיות שינה ומחסור בשינה לבעיות וכאבי מפרקים?

מחקרים רבים נעשו על הנושא ובדקו את הקשר בין עייפות ובעיות שינה מסוגים שונים לבין רגישות במפרקים והופעה של כאבים. נמצא כי אצל אחוז גבוה מהנבדקים, מחסור בשינה קשור בהכרי לרגישות גבוהה יותר וכאבים חדים יותר. בנוסף, יש אנשים שחווים כאבים בצורה עוצמתית יותר בהשוואה לאחרים וכאשר מדובר בכאבי מפרקים שהסיבה להם היא דלקת, הדבר בא לידי ביטוי באופן כזה שהכאבים מתפשטים לאזורים אחרים, כלומר מעבר למפרק עצמו. חשוב לדעת גם כי כאשר קיימים כאבים, טיפולים אורטופדיים כמו פיזיותרפיה למשל, לא תמיד מספיקים ולפעמים צריך לקחת בחשבון שיקולים נוספים הקשורים למצב הפיזי והנפשי של המטופל.

 

שרירים חלשים מסביב למפרק

סיבה נוספת ודי נפוצה להופעה של כאבים במפרקים היא שרירים חלשים מסביב למרפק. שרירים חלשים גם הרבה פעמים מובילים להחמרה של דלקות במפרקים ולכן חשוב מאוד לשמור על קיום של אורח חיים בריא ולבצע פעילות גופנית מתונה שמתאימה למצבו הפיזי של המטופל. למי שסובל מכאבים במפרקים לרוב יומלץ על פעילויות כמו שחיה, הליכה, יוגה, פילטיס והתעמלות שהבסיס שלה הוא תנועות רכות ועדינות. פעילות גופנית מסייעת בחיזוק השרירים, תורמת לשיפור איכות השינה, מזרימה את הדם וגם הרבה פעמים מסייעת להפחית את הדלקתיות שנוצר באזור.

 

מחקרים, מאמני כושר, תזונאים ורופאים ממליצים על פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע במטרה להפחית את הכאבים, להגמיש את הרצועות שעוטפות את המפרקים ולשמור על משקל גוף מאוזן כדי למנוע האצה של תהליכים דלקתיים שקורים בשל השמנת יתר.

 

חוסר איזון במצב הרוח

האופן שבו אנחנו מגיבים לכאבים מהם אנחנו סובלים, הרבה פעמים מעיד על איך אנחנו מבחינה נפשית וגם פיזית. כלומר, תהליכים פסיכולוגיים עשויים פעמים רבות לגרום להחמרה של כאבים דלקתיים וכך גם תחושת המסוגלות העצמית שלנו. כשהיא נמוכה, הנטייה שלנו היא בעצם לשים דגש על הכאב ולא על ההחלמה של הדלקת. מחקרים מראים כי אנשים המתמקדים בכאב שלהם חווים את העוצמה שלו הרבה יותר, מאנשים שעסוקים בדברים אחרים וממשיכים הלאה.

 

טיפים להקלה של כאבי מפרקים

  • הקפידו לשתות הרבה נוזלים.
  • אבחנו את מקורו של הכאב והפנימו כי אבחון וטיפול מתאים יכול לסייע משמעותית בהקלה על הכאבים ואף לשפר את איכות החיים שלכם.
  • טפלו בגורמים המעודדים החמרה של כאב כמו תזונה לקויה, קושי רגשי ושינה לא רציפה.
מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:

ניווט מהיר

רוצים לקבל עזרה?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
פופולרי באתר